het beroepsprofiel van de remedial teacher:
- opleiding: de remedial teacher beschikt over een relevante onderwijsbevoegdheid,
- de remedial teacher beschikt daarnaast over een diploma van een 2e fase - opleiding remedial teaching.
De remedial teacher dient:
- Te beschikken over de noodzakelijke achtergrondkennis op het gebied van theoretische verklaringsmodellen;
- De daartoe geëigende orthodidactische en pedagogische kennis van de ontwikkeling van het kind toe te kunnen passen wat betreft:
sociaal emotionele ontwikkeling, kennis en motoriek
- Gebruik te maken van een op dat moment daartoe geëigende gesprekstechniek.
- Met de daartoe geëigende instrumenten pedagogisch didactisch onderzoek kunnen uitvoeren en verslaan.
- Met behulp van de gegevens kunnen diagnosticeren
- een handelingsplan kunnen opstellen, schriftelijk vast kunnen leggen en uit kunnen voeren
- gebruik makend van de kennis van orthopedagogische en/of ortho-didactische technieken.
- In staat zijn dit handelingsplan (eventueel tussentijds) te evalueren en zonodig bij te stellen.
- Kennis te hebben van de didactische lijn van diverse methodes, heden ten dage gebruikt in de verschillende vak- en vormingsgebieden.
- Kennis te hebben van specifieke leer- en hulpmiddelen
- Kennis te hebben van verschillende leerstrategieën en deze kennis te kunnen gebruiken bij het handelen met de leerlingen.
- Kennis te hebben van verschillende observatiemodellen en deze te kunnen toepassen.
- Te beschikken over achtergrondkennis van specialismen zoals dyslexie, hoogbegaafdheid, vroegtijdige onderkenning, dyscalculie, dys(ortho)grafie, etc.
- Kennis te hebben van diverse omringende disciplines om tijdig en vakkundig te kunnen verwijzen.
- Kennis te hebben van het bestaande onderwijsstelsel en het Nederlandse onderwijsbeleid.